Kolme kertaa komentosilta

En tiedä, mikä siinä on, mutta jäänmurtajat tekevät vaikutuksen. Jäähän ja minuun, ainakin. Pääsin tutustumaan Suomen uusimpaan vesitienraivaajaan, Polarikseen. Se on maailman ensimmäinen jäänmurtaja, joka käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua, dieselin lisäksi.

Katsokaa nyt, onhan se jylhä, ihan vapaassa vedessä satamassa levätessäänkin.

img_7829-1

Alus on valmistunut tänä vuonna, joten kaikki on aivan puts plank -siistiä. Kannelle sulanut jää heijasti poutapilviä kameran iloksi.

img_7783-1

Komentosilta voisi olla avaruusaluksesta, moitteetonta teknologiaa säntillisessä ryhmässä. Ja niin kuin ajankuvaan kuuluu, alusta ohjataan pienillä ranneliikkeillä joystickillä tai vastaavalla pienlaitteella, ei puisessa ruorissa ohoillen.

img_7755-1

Alukselta on komeat näköalat satamassa Helsingissä, maisemassa myös Merihakaa ja hiilikasaa.

img_7771-1

Konehuoneessa nättiä kuin pirtelötehtaassa.

img_7789-1

Toista se on venäläisellä ydinjäämurtajalla, joka on valmistunut liki 60 vuotta aikaisemmin ja ryskynyt jäissä 30 vuoden ajan. Konehuone on nuhjaantunut ja laivalle sähkön tuottanut ydinvoimatila hiukan huolestuttavan näköinen. Varmaan oli sitä jo uutena, näin jälkikäteen arvioiden ainakin.

img_4672-1

Ydinreaktori on purettu tästä museona nykyisin toimivasta Lenin-murtajasta, hiukan kuumottavalta näyttää pelkkä demonstraatio. Aluksella kerrotaan tapahtuneen kaksi vakavaa onnettomuutta (ks. sivu 10) ydinvoimaan liittyen, mutta museon opas vakuutti, ettei vaaratilanteita koskaan ollut. Tietenkään.

Komentosillalla on jykevää välineistöä muun muassa viestintäliikennettä varten.

img_4683-1

Ja katso, ruori!

img_4697-1

Miehistö vietti Leninillä pisimmillään neljä kuukautta putkeen, kun alus särki jäätä arktisilla vesillä. Aluksella oli muun muassa kirjasto vapaa-ajan viihdykkeeksi. Saunakin löytyi, mutta sitä ei kuulemma käytetty. Päällystöllä oli omat salonkinsa.

img_4674-1

Komeahan se oli maailman ensimmäinen ydinjäänmurtaja Lenin, oman aikansa tuote,  nyt vierailukohteena Murmanskin satamassa Pohjois-Venäjällä. Murmanskista aiempi blogipostaus täällä.

img_4662-1

Mutta arvaatteko, minkä aluksen komentosillalta tämä kuva on?

img_4424-1

No sehän on M/S Viking Gracelta. Hänkin kulkee nesteytetyllä maakaasulla kuten Polaris, ja vain sillä. Ja joystickillä liikehtii tuokin kaunotar.

img_4412-1

Paitsi että joystickin tai muun vipusen jumiutuessa laivaa voidaan paimentaa myös rattimaisella ruorilla.

img_4411-1

Minusta on aina hämmästyttävää, kuinka modernista teknologiasta huolimatta kuitenkin aina jossain kohtaa tarvitaan ihmisen aivoja. Niin kuin esimerkiksi tämän suuren matkustajalaivan saapuessa satamaan, jonka aikana kapteeni katsoo lattiassa olevasta ikkunasta. Siitä hän näkee laiturin kyljen ja osaa stopata oikeaan aikaan.

img_4415-1

Merimies on erimies, sillä kaikkien vatsanpohjalle ei sovi esimerkiksi ajatus lähteä aluksesta ulos ritiläpolulle ja etsiytyä keulan luukusta sisään, jos komentosillalla tapahtuu jotain, joka vaatii ulos lähtemisen.

img_4423-1

Ruotsinlaivoissa tehoja on jo niin paljon, että jäänmurtajia ei reissussa tarvita. Paitsi että talvi voi  vesilläkin yllättää:

”Vaikka laivat on kasvaneet sekä isommiksi että tehokkaammiksi kuin 1970-luvun alussa ympärivuotisen liikenteen alkaessa uskallettiin uneksiakaan, ei täysin häiriöttömään liikenteeseen talvikausina olla vieläkään päästy. Viimeksi Helsingin ja Tukholman välisessä liikenteessä jäät aiheuttivat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeusaikatauluun siirtymisen vaikeana jäätalvena 2009-2010. Jäitä ei siis ole vieläkään kokonaan voitettu.” (teksti: Ulkomatala 1/2016)

Upouuden jäänmurtaja Polariksen päällikkö ja miehistö lähtevät talven tullen pitämään Perämerta liikennöitävässä kunnossa. Suomessa kaikki satamat ovat satamia, jotka saattavat jäätyä talvella. Jäätilanne Itämerellä on vaihdellut paljon viime vuosina, kertoi Arctian edustaja.

img_7745-1

Helsingistä poistuttaneen tätä karttaa komentosillalla silmäillen.

img_7763-1

Jäänsärkijäbisneksessä sanotaan, että Ice is nice. Siihen voisi pohjoisen alueen ja koko maapallon kannalta lisätä, että Jää on kylmää ja elintärkeää.

Uskon, että sen oivalsi myös se Jäämerellä rouhineen Leninin miehistön jäsen, joka nämä veijarit kamerallaan ikuisti.

img_4708-1